Monday, March 11, 2013

Qabeja*


nga Titus Burckhardt

Do ta nisim rrugëtimin tonë në artin e Islamit me një përshkrim të Qabesë dhe rolit të saj liturgjik, rëndësia vërtet qëndrore e të cilës për artin islam dhe, mbi të gjitha, për arkitekturën e tij është mjaft e qartë. Siç është e ditur, çdo musliman kthen fytyrën e tij nga Qabeja për të recituar lutjet kanonike dhe çdo xhami është e orientuar sipas këtij drejtimi. Në krerët në vijim do të shpalosim çdo gjë që rrjedh së këndejmi.

Ka edhe një arsye tjetër për të folur rreth Qabesë në zëfill të këtij libri: ajo është objekti i vetëm i ndërtuar që luan një rol obligues në adhurimin e muslimanit. Nëse nuk është një vepër arti në kuptimin e mirëfilltë të fjalës, – jo më tepër se një kub me mure – ajo i përket atij rendi të gjërave që mund të quhen “protoart”, përmasa shpirtërore e të cilave përkon me mitin apo shpalljen, varësisht prej pikëpamjes. Kjo nënkupton që simbolizmi i brendshëm i Qabesë, në formën dhe ritet që e bashkëshoqërojnë, përmban në gjendje embrionale gjithë çfarë shprehet nga arti i shenjtë i Islamit.

Roli i Qabesë si qendër liturgjike e botës muslimane lidhet ngushtësisht me faktin se ajo shpërfaq lidhjen e Islamit me traditën abrahamike dhe, që këtej, me origjinën e të gjitha besimeve monoteiste. Sipas Kuranit, Qabeja qe ndërtuar nga Abrahami dhe i biri, Ismaili, dhe qe Abrahami që pikënisi pelegrinazhin vjetor në këtë faltore. Qendër dhe origjinë: këto janë dy aspektet e një realiteti shpirtëror të vetëm, apo sërishmi, siç mund të thuhet, dy mundësitë themelore të çdo përshpirtshmërie.[i]

Për shumicën e muslimanëve, të falesh duke e drejtuar fytyrën nga Qabeja, apo nga Meka, që është e njëjta gjë, shpreh a priori një zgjedhje. Me këtë gjest, muslimani dallon nga hebrenjtë, që falen me fytyrë nga Jeruzalemi, dhe të krishterët, të cilët “orientohen” duke u kthyer nga lindja e diellit. Ai zgjedh t’i bashkohet “fesë së qendrës”, që i përngjet pemës prej të cilës burojnë të gjitha fetë e tjera. “Ibrahimi nuk ka qenë hebre e as i krishterë” thotë Kurani, “por i veçuar (ḥanīf) dhe i dorëzuar (muslim)…” (3/67). Kuptimi i këtyre fjalëve është se besimi i Abrahamit – që është tipizimi i vërtetë i muslimanit – është i pastër nga përveçimet dhe kufizimet e përfaqësuara (në sytë e muslimanëve) nga koncepti hebre i popullit të zgjedhur mbi të gjithë të tjerët, dhe nga dogma e krishterë e një shpëtimtari të vetëm, Birit të Zotit.

Duhet të theksojmë se shpjegimi kuranor i ndërtimit të Qabesë nga Abrahami nuk thekson rolin e tij si paraardhës i arabëve, – bijve të tij përmes Ismailit dhe Haxherit – por funksionin e tij si apostull i monoteizmit të kulluar dhe universal, që Islami synon ta përtërijë. Cilado qoftë baza historike[ii] e këtij rrëfimi, është e papërfytyrueshme që Profeti ta ketë shpikur atë për motive të pak a shumta politike, larg arsyeve të sinqeritetit. Arabët e epokës paraislame ishin të dhënë pas gjenealogjisë – që, në të gjitha rastet, është një tipar i nomadëve – dhe nuk do ta kishin pranuar kurrë ndërfutjen e një paraardhësi, gjersot të panjohur.[iii] Nëse Bibla nuk i referohet asnjë faltoreje të themeluar nga Abrahami dhe Ismaili në Arabi, kjo ndodh sepse nuk ekziston asnjë arsye të përmendet një faltore e vendosur jashtë tokës dhe fatit të Izraelit. Ajo nuk ka njohur kurrë fatin shpirtëror të ismaelitëve me përfshirje në premtimin e Zotit për Abrahamin. Le të theksojmë përfundimisht – pa u larguar shumë nga tema jonë – se është tipike për një “gjeometri” hyjnore, e cila është e saktë dhe e paparashikueshme njëherësh, të përdorë një faltore abrahamike të humbur në shkretëtirë dhe të harruar nga komunitetet e mëdha fetare të kohës, si një pikënisje për përtëritjen e monoteizmit në shtëpinë semite.[iv] Pyetja që kaq shumë studiues të Islamit i bëjnë vetës, se ç’ndodhi me Mekën që solli një fe të re?, mund të shtrohet anasjelltas: për ç’arsye kjo fe e re u shfaq fillimisht në këtë vend?
Kjo formë e shquar arkaike e faltores së Mekës përputhet me origjinën abrahamike atribuuar asaj. Në të vërtetë, ajo është rrënuar dhe rindërtuar shpesh, por bash emri i saj, Qabe, që do të thotë “kub” është një garanci se forma e saj nuk është modifikuar thelbësisht. Ajo është disi e çrregullt: dymbëdhjetë metër e gjatë, dhjetë metër e gjerë dhe rreth gjashtëmbëdhjetë metër e lartë.

Tradicionalisht ndërtesa mbulohet me një “mbulesë” (kisweh) që ndërrohet çdo vit dhe, që prej periudhës abaside, bëhet në pëlhurë të zezë qëndisur me gërma të arta, që në një stil të goditur dëshmon njëkohshëm aspektin abstrakt dhe atë misterioz të ngrehinës. Tradita e “veshjes” së faltores duket të jetë futur nga një mbret i lashtë himiarit dhe me gjasë është pjesë e një tradite fort të nderuar semite, e cila është e huaj në stil për botën greko-romake: të veshësh një shtëpi, kësodore, do të thotë ta trajtosh atë si një trup të gjallë apo si një arkë që mbart pushtet shpirtëror, dhe kjo është mënyra si e kuptonin atë arabët. Lidhur me të njohurin gur të zi, ai  nuk është mbyllur në qendër të Qabesë, por në një mur të jashtëm afër njërit prej këndeve. Ai është një meteorit, pra një gur i rënë nga qielli, dhe Profeti e ka konfirmuar karakterin e tij të shenjtë.[v] Përfundimisht, do të përmendin rrethinën e jashtme, përafërsisht rrethore, të ḥaramit, që është pjesë e faltores.

Qabeja është e vetmja faltore islame që mund të krahasohet me tempullin. Ajo quhet rëndom “shtëpia e Zotit” (bejtu ʾLlāh) dhe në fakt ka karakterin e një “banese hyjnore”, aq paradoksale sa mund të tingëllojë në një mjedis musliman, ku ideja e transcendencës hyjnore mbizotëron gjithçka. Por, Zoti “banon”, si të thuash, në qendrën e parrokshme të botës, ashtu siç “banon” në qendrën e brendshme të njeriut. Duhet kujtuar se e Shenjta e të Shenjtave në Tempullin e Jeruzalemit, që ishte një farë “banese” hyjnore, kishte formën e kubit, bash si Qabeja. E Shenjta e të Shenjtave, apo debiri, mbante Arkën e Besëlidhjes, ndërsa brendësia e Qabesë është e zbrazët,[vi] ose përmban vetëm një perde, që tradita orale e quan “perdja e Mëshirës Hyjnore (Raḥmeh)”.

Kubi është i lidhur me idenë e qendrës, qëkur është sintezë kristalore e hapësirës gjithëmbarë, ku secila nga faqet e tij përkon me një nga drejtimet kryesore, përkatësisht zeniti, nadiri dhe katër pikat kardinale. Sjellim ndërmend se pozicionimi i Qabesë nuk përkon plotësisht me këtë skemë, sepse janë katër këndet dhe jo anët e Qabesë që korrespondojnë me katër pikat kardinale; sepse, pa dyshim, pikat kardinale, në konceptin arab, nënkuptojnë katër “shtyllat këndore” (erkān) të universit[vii].

Qendra e botës tokësore është pikëprerja me “boshtin” e qiellit: riti i ecjes përqark (ṭawāf) përreth Qabesë, që mund të gjendet në një formë apo në një tjetër në pjesën më të madhe të faltoreve të lashta,[viii] shihet si riprodhim i rrotullimit të qiellit rreth boshtit të tij polar. Natyrisht, këto nuk janë interpretimet që u mvishen këtyre elemeteve rituale nga Islami vetë, por janë të përbrendësuara në pikëpamjen e përbashkët të të gjithë feve të lashtësisë.

Karakteri “boshtor” i Qabesë pohohet nga një legjendë e mirënjohur muslimane, sipas së cilës, “shtëpia e lashtë”, zëfilli e ndërtuar nga Adami, pastaj e rrënuar nga përmbytjet dhe e rindërtuar nga Abrahami, është vendosur në skajin e poshtëm të boshtit që përshkon të gjithë qiejt. Në katin e çdo qielli, një tjetër faltore e frekuentuar nga engjëjt shënjon të njëjtin bosht, prototipi i epërm i çdocilës prej këtyre faltoreve është froni i Zotit, rreth të cilit rrotullohet kori i shpirtrave qiellorë. Por, do të ishte më e saktë të thuhet se shpirtrat rrotullohen brenda tij, qëkur froni hyjnor ngërthen të gjithë krijimin.

Kjo gojëdhënë është dëshmi e qartë për marrëdhënien që ekziston ndërmjet “orientimit” ritual dhe Islamit si nënshtrim dhe dorëzim (islām) te Vullneti Hyjnor. Gjesti i kthimit gjatë lutjes drejt një pike të vetme, e parrokshme si e tillë, por e gjendur mbi tokë dhe e njëvlershme, në njësinë e saj, me qendrën e çdo bote, është shprehës i shkrirjes së vullnetit njerëzor në Vullnetin Universal: “dhe tek Allahu do të kthehen të gjitha çështjet” (Kurani, 3/109). Në të njëjtën kohë, mund të vërehet se ka një dallim ndërmjet këtij simbolizmi dhe atij të adhurimit të krishterë, ku pika e orientimit është ajo pjesë e qiellit ku dielli, imazhi i Krishtit të rilindur, lind në Pashkë. Kjo nënkupton se të gjithë kishat e orientuara kanë boshte paralele, ndërsa akset e të gjitha xhamive në botë pikëtakohen.

Takimi i të gjithë gjesteve të adhurimit mbi një pikë të vetme bëhet i dukshëm në afërsi të Qabesë, ku moria e besimtarëve përkulet në faljen e përbashkët nga të gjitha anët drejt një qendre të vetme; ndoshta nuk ekziston ndonjë shprehje më e drejtpërdrejtë dhe e prekshme e Islamit.[ix]

Është arritur në përfundimin se liturgjia e Islamit lidhet me Qabenë në dy mënyra të ndryshme, por plotësuese: njëra statike dhe tjetra dinamike. Sipas mënyrës së parë, çdo vend në tokë lidhet drejtpërdrejt me qendrën në Mekë, dhe në këtë kuptim Profeti tha: “Zoti e ka bekuar bashkësinë time duke e bërë faltore të gjithë faqen e tokës”. Qendra e kësaj faltoreje të vetme është Qabeja dhe, besimtari, që falet në faltoren universale, kupton se të gjitha distancat zhduken në një çast. Mënyra e dytë, që është dinamike në natyrë, manifestohet në pelegrinazh, që çdo musliman duhet ta kryejë njëherë në jetën e tij, nëse e ka të mundur. Ka një aspekt të zhveshjes në pelegrinazh, çka rregullisht përcillet në të gjithë mjedisin islam. Njëheri, gjurma e tij mbi besimtarin është ajo e rivendosjes së islamit të tij. Me arritjen në pragun e zonës së shenjtë përreth Mekës, pelegrini zhvesh të gjithë rrobat e tij, pastrohet me ujë nga koka te këmbët, vishet me dy copa pëlhure të paqepur: njërën përreth mesit dhe tjetrën mbi supe. Në këtë gjendje të “shenjtëruar” (iḥrām), ai i afrohet Qabesë për të kryer ritin e ecjes përqark (ṭawāf), duke përmendur Zotin papushim. Vetëm pas kësaj vizite në “shtëpinë e Zotit”, ai niset drejt vendeve të ndryshme të veshura me historinë e shenjtë dhe plotëson shtegtimin e tij duke sakrifikuar një dash në kujtim të sakrificës së Abrahamit.[x]

Më vonë do të vërejmë sesi këto dy mënyra adhurimi, njëra statike dhe tjetra dinamike, pasqyrohen në nivele të ndryshme në botën e Islamit. Në kontekstin e këtushëm duam të tregojmë vetëm një gjë, përkatësisht, atë që shpirti musliman dhe, që këtej, arti musliman janë të ngulitur fort në një botë më të afërt me atë të Patriarkëve të Testamentit të Vjetër se me atë të universit greko-romak, drejt të cilit Islami do të kthehej për elementet e parë të artit të tij. Nuk duhet të harrojmë se Islami lindi në një “botë pa njerëz”, ndërmjet dy qytetërimeve të mëdha: qytetërimit bizantin dhe atij pers, të cilët grindeshin njëkohësisht për Arabinë dhe ndaj të cilëve Islami u desh të luftonte dhe t’i mposhtte për të mbijetuar vetë. Krahasuar me këto dy botë, kur secila syresh kishte trashëgiminë e saj artistike[xi] me prirje për nga natyralizmi dhe racionalizmi, Qabeja dhe ritet e saj shoqëruese ngjajnë si hedhja e një spirance në një thellësi të përhershme.
* * *
Kur Profeti mori Mekën, fillimisht, ai shkoi në vendin e shenjtë dhe kreu ecjen përqark Qabesë hipur mbi një deve. Paganët arabë e kishin rrethuar këtë vend me një rrethojë prej 360 idhujsh, një për çdo ditë të vitit hënor. Duke i prekur këta idhuj me bastunin e tij, Profeti i përmbysi njëri pas tjetrit, ndërsa recitonte vargun nga Kurani: “E vërteta erdhi, ndërsa e pavërteta u shkatërrua. Sigurisht, e pavërteta është e paracaktuar të zhduket.” (17/81) Atëherë, atij iu dorëzua çelësi i Qabesë dhe ai hyri brenda. Muret e brendshme ishin zbukuruar me vizatimet e realizuara nga një artist bizantin nën porositë e padronëve paganë të Qabesë. Ato portretizonin skena nga jeta e Abrahamit dhe disa tradita idhujtare. Ishte edhe një pikturë e Virgjëreshës së Shenjtë dhe Fëmijës. Duke e mbrojtur ikonën e Virgjëreshës së Shenjtë me të dy duart, Profeti urdhëroi që të gjithë të tjerët të zhdukeshin. Më vonë ikona e Virgjëreshës u dogj.[xii] Kjo ndodhi tradicionale dëshmon kuptimin dhe shkallën e asaj që quhet gabimisht “ikonoklazmë muslimane”, gjë që mund ta quajmë më saktë “anikonizëm”. Nëse Qabeja është zemra e njeriut, idhujt, që popullojnë atë, përfaqësojnë pasionet që rrethojnë zemrën dhe pengojnë kujtimin e Zotit. Si rrjedhojë, shkatërrimi i idhujve – dhe, logjikisht, edhe mënjanimi i çdo imazhi të gjastë për t’u shndërruar në idhull – është parabola qartësisht më e gjasshme për Islamin e “një gjëje të vetme”, që është pastrimi i zemrës për hir të teuḥīdit, dëshmimi apo vetëdija se “nuk ka të adhuruar me të drejtë përveç Zotit”.  Do të ishte e tepërt të krijohej një ikonografi e re muslimane pas një shembulli të tillë, dhe do e zhvishte parabolën nga kuptimi i saj. Në Islam, ikonat zëvendësohen nga shkrimi i shenjtë, që është, si të thuash, mishërimi i dukshëm i Fjalës Hyjnore.

*Shkëputur nga libri me titull Arti i Islamit: Gjuha dhe Kuptimet i Titus Burckhardt, botuar nga Shtëpia Botuese Logos-A, Shkup, dhjetor 2012.

Përktheu nga anglishtja: Vehap Kola 



[i] “E gjithë ekzistenca e popujve të antikitetit dhe e popujve tradicionalë në përgjithësi, mbizotërohet nga dy ide udhëheqëse: idea e Qendrës dhe idea e Origjinës” (Frithjof Schuon, Light on the Ancient World [London: Perennial Books, 1965], p. 7).
[ii] Për një histori të shenjtë është e mundur të jetë më e vërtetë – në kuptimin e përmbajtjes së një realiteti më të lartë – sesa një referim pastërtisht empirik ose historik të ngjarjeve.
[iii] Shih Y. Moubarac, Abraham in the Quran, coll. Ètudes musulmanes (Paris: Vrin, 1958).
[iv] Ekzistojnë forma të monoteizmit edhe jashtë familjes semite apo abrahamike.
[v] Për të gjithë popujt e antikitetit, një gur i rënë nga qielli mund të jetë vetëm i shenjtë, doemos, pasi gjërat janë çfarë ato nënkuptojnë.
[vi] Kjo është e vërtetë edhe për “qelizën” e disa tempujve hindu, “qelizë” apo rrjetë (gharbagriha) që ka gjithashtu formën e kubit.
[vii] Apokalipsi i Shën Gjonit përshkruan Jeruzalemin Qiellor si një sintezë e pavdekshme e botës në formën e një kubi.
[viii] Sidomos në Hinduizëm dhe Budizëm, por gjithashtu në Krishtërimin mesjetar, në formën e një kortezhi përreth varrit të një shenjtori.
[ix] Brenda Qabesë nuk ka më “orientim” ritual. Dallimi ndërmjet çdo drejtimi konvergjues zhduket dhe tradita e Profetit kërkon që të kryhen katër lutje të shkurtra nga secila anë e faltores. Kësisoj, në qendrën shpirtërore të botës, kundërtitë apo kundërkahjet që karakterizojnë botën nuk janë më mbizotëruese, por të mbizotëruara. Sipas një interpretimi sufi, Qabeja përkon me zemrën si vatër e “Pranisë” Hyjnore dhe rrotullimet e pelegrinëve përreth Qabesë të ndërmendin rrotullimin e përhertë të mendimeve apo meditimeve rreth qendrës së parrokshme të shpirtit.
[x] Pelegrinazhi i madh përshkon botën Islame siç përshkon gjaku trupin e njeriut, me Qabenë në rolin e zemrës.
[xi] Trashëgimia që hera-herës shfaqet në Europë dhe, me Rilindjen, e marrë fund me gëlltitjen e qytetërimit themelisht të Krishterë të Mesjetës.
[xii] Sipas El-Ezrakīt, autori i historisë më të hershme të Mekës. Ikona portretizonte Virgjëreshën e Shenjtë me Foshnjën mbi gjunjët e nënës. 

No comments:

Post a Comment