nga
Vehap
S. Kola
Qytetarë
të Athinës, unë ju përshëndes dhe ju çmoj shumë,
por
më tepër do t’i përulem Zotit sesa juve,
dhe
sa të ketë frymë e forcë në mua,
s’do
të ndalem së kërkuari të vërtetën,
e
t’ju këshilloj, e t’ju mësoj, dhe kur me dikë prej jush të takohem,
do të
flas sipas shprehisë sime:
“Miku
im i nderuar, je qytetar i Athinës, shtetit më të respektuar për nga forca dhe
urtia,
e a
nuk turpërohesh që përkujdesesh se si të grumbullosh më shumë para, famë,
respekt,
e për
mençuri, vërtetësi e shpirt, për t’u bërë më të mirë,
për
këto nuk përkujdesesh dhe nuk çanë kokë fare?
Dhe
ju mësoj se virtyti nuk krijohet me para, por virtyti krijon paranë.”
Sokrati
Qëkur dija e zhvendosi interesin e saj nga kërkimi i kuptimit në kërkimin
e fitimit, shoqëria njerëzore u bë dëshmitare e shndërrimeve dramatike në të
gjitha rrafshet e ekzistencës. Në këtë rrokullisje të dijes drejt
inxhinieringut, çdo qasje që synonte të rrokte të vërteta themelore dhe parime
të gjithëkohshme u reduktua në rrugë të painterestë dhe u braktis masivisht dhe
progresivisht nga njerëzit përgjatë kohës. Ky bar i mbirë në shtegun e moçëm të
dijes dendësohet dhe rritet aty për të fshehur çdo gjurmë të kahershme që mund
të dëshmojë se herëdokur dija ishte dukshëm tjetërfar nga ajo që sot bota beson
dhe ndjek si të tillë. Asketi, filozofi, artisti dhe shkrimtari zunë të përfaqësojnë
shembuj të pasuksesshëm dhe me funde tragjike.
Shndërrimi, që nuk reshti së ndryshuari shpirtin, fytyrën dhe drejtimin
e zhvillimit të shoqërisë njerëzore, përfundimisht i dha tregut, industrisë,
parasë pushtetin të vendosë se çfarë është dhe si duhet të përmbushet edukimi i
njerëzve: dituri të leverdisshme sipas kërkesave të tregut. Prandaj, që nga momenti
historik i këtij parakalimi fushat më të dëshiruara të thellimit, nuk janë më
filozofia, arti dhe metafizika, por ekonomia, inxhinieria dhe marrëdhënia
publike. Filozofët, artistët dhe asketët pushuan së qenuri njerëzit më të rëndësishëm
dhe më të njohur, dhe ekonomistë, inxhinierët dhe folësit publikë bëhen modelë
të njerëzve të suksesshëm dhe të famshëm.
Kjo shkëputje nga jeta intelektuale dhe shpirtërore dhe përngjitja me
aspiratën ekonomike e materiale pothuaj e kanë çrrënjosur vetëdijen e shoqërisë
njerëzore mbi pazëvendësueshmërinë e udhërrëfimit intelektual e shpirtëror, mbi
nevojën e parimeve udhëheqëse të jetës dhe mbi rolin përcaktues të dijes në
natyrën dhe drejtimin e zhvillimit të botës. Përpjekja për të ndërtuar një jetë
pa Zotin e çoi njerëzimin drejt korruptimit të misionit të tij moral dhe zvetënimit
të pashembullt shpirtëror, duke pamundësuar, këtillësisht, pozitën e dijes si
lokomotivë e udhëtimit njerëzor.
Aq çrrënjosës ishte ky proces reduksionist përgjatë historisë sa, herë
në emër të laicizmit e herë në emër të ateizmit, shumëkund në emër të shkencës
dhe ndokund në emër të progresit dhe shkëputjes nga primitivizmi, misioni i mësuesit
si kultivues i karakterit dhe dijeve u tkurr në detyrën e instruktorit të
veprimeve praktike dhe konkrete. Edukimi u bë arsimim. Kjo vërehet qartë në
etiketimin ‘intelektual’ të profesionistëve me arsim të lartë apo studime
profesionale pas-universitare. Statusi i profesionistit rregullohet gjithnjë
nga një kod etike, që kujdeset për çdo detaj të veprimtarisë dhe sjelljes së
tij, çka krijon mbresën e rrejshme të disiplinës shpirtërore dhe emancipimit
intelektual.
Liberalizimi në fushën e arsimit është ripohimi më i fundit i faktit se
arsimimi (lexo: ish-edukimi) mund të rregullohet si çdo sektor tjetër i tregut
të të mirave dhe shërbimeve. Dora e fshehtë e mekanizmit të tregut, ku publiku
kërkues dhe tërësia e ofruesve pikëndeshen për të gjykuar shkëmbimin e vlerave,
ka marrë përsipër detyrën e trajnimit dhe zhvillimit profesional të fuqisë punëtore
që do t’i shërbejë po këtij tregu. Instrumenti lehtësues i këtij akti shkëmbimi
është, si për çdo të mirë e shërbim tjetër, paraja. Sepse ‘ajo është matëse e
vlerës’ dhe ‘ruajtëse e saj’. Sepse vlerë është gjithçka që njeriu fiton e zotëron
në përpjekjen e tij për mirëqenie. Dhe sakohë mirëqenia matet me një tregues të
të ardhurave për frymë, vlera është një derivat i parasë dhe jo i jetës.
Disiplinimi i edukimit nga mekanizmi i tregut e ka shndërruar shoqërinë
njerëzore në një armatë gjigande profesionistësh dhe zanatçinjsh, ku zërin
kryesor dhe gjithnjë e më të lartë e kanë sindikatat, njësoj si ushtritë e
skllevërve. E folmja drithëruese e një libri të shenjtë apo prania hirëplote e
një të urti (apo shumë të tillësh) për të gjykuar midis të vërtetës dhe të
shtrembrës tingëllon si një shfaqje prapanike dhe asfare demokratike. Mirëpo,
tregu vepron në bazë të interesit material për të prodhuar konsumatorë besnikë
dhe jo në bazë të nevojës së individëve dhe familjeve për të edukuar njerëz të
mençur dhe të virtytshëm.
Po, nga lind interesimi i tregut për arsimimin, apo, që është e njëjta
gjë, mospajtimi i tregut me edukimin?
Edukimi ka si mision të ruajë dhe të rrisë natyrën burimore të njeriut;
ta nxisë njeriun të mendojë, të kuptojë dhe të rrokë të vërtetën e pranisë së
tij në jetë; të pranojë dhe të marrë përsipër misionin pse është. Parimisht,
pritet që njeriu i edukuar të jetë i pajisur me një vizion, të gëzojë një
gjerdan virtytesh, ku spikat përgjegjshmëria ndaj burimeve natyrore dhe e
drejta e brezave ndaj tyre. Ky individ, me prirje konsumi të vetëpërmbajtura,
ishte shkaku që rritja mesatare vjetore e prodhimit nga viti 1400 deri në vitin
1900 të ishte vetëm 1% në vit. Së këndejmi, nuk ka pse të jetë befasues qëndrimi
jomiqësor i tregut ndaj edukimit.
Ndërkaq arsimimi ka për mision zhvillimin e aftësive profesionale të
njeriut. Nevoja për mjeshtëri dhe profesionalizëm ka ekzistuar gjithmonë dhe në
botën tradicionale çirakët fitonin aftësitë teknike në mjediset e punës. Por çirakët
nuk ngatërroheshin askurrë me të urtët e filozofët, artistët e mistikët. Njerëzit
e arsimuar, pra profesionistët, kanë një prirje të vetvetishme për konsum më të
lartë dhe një imperativë për standard ‘profesionale’. E tillë është prirja
dhe/apo imperativa për paraqitje, sjellje dhe zgjedhje profesionale, si dhe për
mallra e shërbime të statusit. Për këtë arsye, arsimi nuk prodhon vetëm asete për
tregun, por edhe vetë blerësit e mallrave dhe të mirave që ata ideojnë dhe
realizojnë. Ky lloj i individit është shkaku pse rritja mesatare vjetore e
prodhimit gjatë shekullit të 20-të qe 5%.
Vendosja e hegjemonisë së tregut mbi arsimin përbën edhe përplotësimin
e pushtimit të gjithçkaje në botën bashkëkohore nga paraja. Me këtë larje
hesapesh, gjithçka mund të tregëtohet, dhe meqë arsimimi nënkupton pajisjen me
një kuadër dijesh teknike dhe praktike, edhe ai mund të tregtohet. Duke e bërë
atë të këndshëm dhe dobiprurës, njësoj si shumësia e mallrave dhe shërbimeve të
tjera përmes marketingut modern, tregu e ka vënë njeriun bashkëkohor nën
diktaturën e konsumit. Megjithë shijen e hidhur që lë ky konstatim, ai mbart
edhe një të mirë në brendinë e tij: rikonfirmimin, edhe për njeriun bashkëkohor,
se shpirti i njeriut është trualli i vetëm që nuk mund ta pushtojë tregu.
No comments:
Post a Comment