nga Vehap S. Kola
Nëna
ime është gruaja që jeton më shumë me mua; është gruaja me të cilën unë jetoj më
shumë dhe e vetmja grua me të cilën unë s’dua të ndahem asnjëherë. Me këtë
dashuri e kremtoj çdo mëngjes përjetësinë, kur dal nga shtëpia për të siguruar
jetesën e përditshme të familjes sime dhe ajo më përcjell me bekime e druajtje
dhe, në një gjest gati ritual, zgidh e lidh shaminë e saj të bardhë dëborë. Po
ju betohem me gjithë shpirt, nga të gjitha gratë që mbajnë një shami mbi kokë,
nëna ime e lidh shaminë në një mënyrë krejt të ndryshme. Nëse ndodh që ajo të
largohet nga kjo jetë dhe të më lerë mua në krahët e saj, unë do ta kujtoj
gjithmonë këtë ritual të pandërgjegjshëm të mengjesit.
Saherë
që hapet debat mbi statusin social e juridik të grave që mbajnë shami mbi kokë,
mendoj për nënën time. Dhe pyes: po sikur nëna ime të ishte 45 vjeçe (ju
garantoj se do të mbante shami gjithsesi, duke e njohur ndjesinë e saj të
turpit nga zbulimi i kokës), të ishte shkolluar në Institutin e Lartë të Shkodrës
(kështu quhej Universiteti i Shkodrës, ku shkolloheshin studentët nga veriu i
vendit), dhe të aplikonte për një vend pune në shkollën ku unë u shkollova, a
do të refuzohej ajo vetëm se mban shami mbi kokë dhe mantel të gjatë deri në
fund të këmbëve? Nuk dua të hap diskutime mbi ndikimin e feve monoteiste në
formimin e identitetit të individit shqiptar, por guri që hidhet në liqenin e
qetë të fesë islame, saherë përgojohet pamja e grave tona, turbullon gjer në
fund përcaktimin tonë shoqëror si një komunitet njerëzish të lirë dhe të
barabartë përballë të drejtave dhe përgjegjësive qytetare.
Botëkuptimi
prej nga lindin edhe nismat ligjore për të ‘zhveshur’ shkollimin laik nga ‘ndikimet
fetare’, në fakt injoron kulturën e popullit shqiptar dhe pozicionohet në anën
e antikulturës dhe antivlerave, duke mos merituar as edhe më të voglën tundje të
kokës në shenjë miratimi për zgjedhjet e tij. Gratë e shqiptare në të gjitha
qytetet dhe fshatrat e banuara prej shqiptarëve në Ballkan, pa dalluar se cilës
fe i përkisnin, historikisht e mbulonin kokën. Nëse zyrtarët shtetërore përveshin
duart për t’i hyrë punës të bëjnë dallimin midis mënyrës tradicionale të
mbajtjes së shamisë dhe asaj misionare të shfaqjes së simboleve fetare në
institucione publike, atëherë unë (dhe mendoj se nuk jam aspak vetëm në këtë
ndjesi) ndjej neveri për banalitetin e kauzës së tyre. Për çfarë i kemi
zgjedhur ne këta njerëz? A është ky njëri prej shqetësimeve dhe pyetjeve për të
cilat njerëzit në Shqipëri (apo edhe Kosovë) presin përgjigje? Njëmend pyes, i është
ankuar kush ndokujt prej tyre për ‘nevojën e ngutshme’ të përmirësimit të mirëqenies
së popullit dhe ‘emancipimit të sistemit arsimor’ përmes ‘zhveshjes’ nga
simbolet fetare? A është sfidë e administratës shtetërore prania e grave
‘misionare’ me shami, të cilat jo vetëm nuk përkushtohen ndaj detyrës së tyre
ligjore të shërbimit civil, por e kanë shndërruar administratën shtetërore dhe
institucionet arsimore në tribuna të propagandës fetare? A ka ngecur rrota e
karrocës së Ministrisë së Arsimit që endet për reformën e pandalshme në arsim,
në zgjidhjen e këtij ‘ngërçi’? Ka aq shumë pyetje për të drejtuar, të cilave
Ministria e Arsimit nuk u ka dhënë asnjë përgjigje, ose i ka keqadresuar, saqë
ajo s’do të kishte aspak kohë të lirë të mendonte për të kështuquajturat ‘sfida
të arsimit laik’.
Është
hera e dytë që nëna ime shtrëngohet dhe vihet përpara përgjegjësisë për shkak
se mbi kokën e saj, ajo mban një shami (të bardhë). Për herë të parë, në vitin
1967, komunistët sollën në vnedlindjen time, një orientim sipas të cilit gratë
duhet të hidhnin në tokë shamitë dhe të shkurtonin fustanet, për të shpëtuar
nga mendësitë primitive dhe prapambetjet me origjinë fetare, e t’i bashkoheshin
revolucionit kulturor. Atëherë një poet dhe intelektual nga vendlindja ime u
ngrit dhe e kundërshtoi këtë nismë dhe pas një kalvari 20 vjeçar në Spaç e
Burrel, përfundoi në litar në vitin 1988. Kjo është hera e dytë. Por nëna ime
nuk pranoi asnjëherë të hidhte përdhe shaminë që mban mbi kokë. Ajo sot më
ngjan me Gjalicën, që është një mal i lartë ku çdo ditë perëndonte dielli im i
fëmijërisë dhe që mbante gjatë gjithë vitit një kapele të bardhë dëbore.
Gjalica nuk ka pranuar asnjëherë të përbaltë dëborën e saj dhe nëna ime, ashtu
si Gjalica, nuk do të pranojë asnjëherë të përbaltë shaminë e saj të bardhë,
edhe pse flokët e saj dallojnë pak nga ngjyra e bardhë e shamisë. Në fakt, ajo që nuk merret parasysh,
fatkeqsisht, kur mendohet ndaj mënyrës së veshjes së gruas muslimane, është prania
e pandërprerë e kësaj tradite në vetë kulturën shqiptare dhe në thelbin e
identitetit të gruas shqiptare edhe gjatë viteve të vështira të diktaturës
komuniste.
No comments:
Post a Comment