nga Vehap S. Kola
Nëse vendosim të flasim për
familjen do të kemi gjithnjë ndërmend vetëm dy forma të saj: familjen
shekullare dhe familjen muslimane, pasi vetëm këto dy botëkuptime kanë krijuar
një model të familjes. Familja shekullare është një lëshim i detyruar i botëkuptimit
materialist nga nevoja për të organizuar shoqërisht dhe ekonomikisht jetën e
tij. I paaftë për të edukuar individët në laboratorin e madh social, për të
menaxhuar ekonominë në nivel individual dhe për të përballur pasojat e papërgjegjshmërisë
së jetës jashtëmartesore, botëvështrimi materialist vendos të pranojë një formë
të reduktuar të familjes. Nga pikëpamja teorike e materializmit, nuk mund të
gjejmë asnjë premisë për ekzistencën dhe funksionimin e familjes si të tillë.
Sidoqoftë, familja moderne i ngjan më shumë një sipërmarrjeje të braktisur, një
nisme të lënë në mes, sesa një synimi të mirëfilltë të cilit i shërbehet
sistematikisht.
Modeli i dytë është familja
islame. Arsyeja pse Islami ka një model për familjen është shumë e thjeshtë:
sepse familja është një institucion origjinalisht dhe ekskluzivisht islam.
Shtjellimi i këtij argumenti nuk është në qëllimin e kësaj trajtese. Një
argumentim i pakundërshtueshëm dhe mahnitës i kësaj teze është kryer nga i
ndjeri Alija Izetbegovic në veprën e tij “Islami Ndërmjet Lindjes dhe Perëndimit”.
Qëllimi i kësaj eseje është të trajtojë fatin dhe sfidat e familjes muslimane në
Shqipëri.
Familja Shqiptare në Diktaturë
Instalimi i diktaturës komuniste
në vitin 1945 në Shqipëri ishte guri i themelit të një botëkuptimi të ri, që
ngriti ngrehinën e tij të mendimit dhe veprimit zyrtar e të kulturës masive në
vend. Me një bazë të fortë ideologjike dhe me një eufori tipike revolucionare,
aparatura e re qeverisëse filloi menjëherë me uzurpimin e prerogativave të nënës
dhe kompetencave të familjes përmes ideologjizimit të nxënësve dhe ngritjes së
miteve të udhëheqësit të dashur e nënës parti.
Nuk ishte aspak e beftësishme që
reforma në mendim të niste me pozitën dhe rolin e gruas në shoqërinë e re. Me
plotgojë mund të thuhet se pavendosmëria ishte tipari kryesor i qëndrimit
komunist ndaj gruas. Duke shfrytëzuar padrejtësitë e vuajtura nga pjesëtaret
femra të shoqërisë shqiptare të paraluftës së dytë botëroreNga njëra anë,
gruaja duhej të ishte një nënë pjellore që do të lindte djem luftëtarë dhe
vajza të bukura (motive tipike folklorike, një shfrytëzim i nacionalizmit për qëllime
të ngushta politike), çka thekson, vetvetiu, rolin dhe detyrimin qëndror
familjar të gruas. Ndërkohë, ajo duhej të punonte krah-përkrah burrit, me të njëjtat
të drejta dhe detyrime, pasi të dy ishin të barabartë dhe njësoj të aftë për të
ndërtuar atdheun e ri socialist. Në këtë mënyrë, gruaja ishte ngarkuar me një përgjegjësi
të dyfishtë dhe të troshitur. Periudha e paqes pas përfundimit të luftës,
favorizoi uljen e vdekshmërisë së fëmijëve dhe rritjen e prodhimit, por shpejt
urbanizimi uli lindshmërinë. Përfundimisht, troshitja midis dy roleve të papërputhshme,
e çoi gruan shqiptare drejt dështimit në rolin e saj të nënës. Ajo vendosi të
heqë dorë nga roli i saj i natyrshëm dhe të pranojë rolin e ri: si e barabarta
e burrit në jetën ekonomike, politike dhe sociale.
Familjet e shterrura
emocionalisht dhe shpirtërisht u shndërruan në fjetina dhe njësi ekonomike,
gjersa prodhuan probleme të pakthyeshme emocionale, mendore dhe sociale të fëmijëve.
Trajtimi i foshnjeve në çerdhet shtetërore me programe standarde që nuk përfshinin
më shumë se strehimin, ushqimin dhe kujdesin shëndetësor, nuk mund të sillte
pasoja të tjera përveç krijimit të qenieve monstruoze dhe egocentrike. Se çfarë
mund të shkaktonte ky shformim i individit në jetën shoqërore, do të shihej
disa dekada më vonë, kur kërcënimi i ligjit të ashpër të reshtte së ekzistuari.
Një tjetër problem i krijuar nga
mendimi i ri zyrtar dhe nga kultura masive ishte zbehja e rolit të babait dhe zëvendësimi
gradual me rolin e udhëheqësit të dashur, i cili mendon për të gjithë si për fëmijët
e tij. Duke imituar Zotin, ideologjia komuniste i rrëmben prindërve role të rëndësishme
në emër të parimeve të reja dhe u jep fëmijëve të drejtë t’i gjykojnë prindërit
e tyre sipas paradigmës së re e të relativizojnë figurën e tyre. Kësisoj, këto
pikë vlerësimi i transferohen partisë dhe udhëheqësit.
Sipërmarrja më e pamundur
diktaturës karshi familjes shqiptare ishte orvatja për të ndërtuar një moral pa
Zot. Në mungesë të motivit të vërtetë, të përhershëm dhe të besueshëm, që mund
ta bënte të vlefshëm përmasën morale të njeriut, shteti përdor shtrëngimin
ligjor dhe terrorin për të shmangur veset dhe veprat penale. Por ndërsa veprat
penale me pasoja konkrete ekonomike apo të sigurisë mund të kundërbalancoheshin
përmes sanksioneve, degradimi moral dhe zvetënimi i karakterit të individit që
nuk përbënin ndonjë vepër penale, nuk mund të kuroheshin pa Zot. Së këndejmi,
gjatë asaj periudhe u ruajt një nivel i lartë sigurie dhe korrektese nga pjesa
dërrmuese e popullsisë, por u shpërbënë tërësisht fibrat moralë që mbanin të
lidhur jetën në familje dhe forconin solidaritetin shoqëror.
Në konkluzion të kësaj analize të
gjendjes së familjes gjatë periudhës së diktaturës mund të përmbledhim se ajo çfarë
bëri më shumë diktatura ishte ngulitja e themeleve të një skene ku do të luhej
tragjedia më e madhe e familjes shqiptare prejsa mbahet mend. Duke ndalur me
dhunë thjesht vënien në skenë të kësaj tragjedie, diktatura arrinte të bindte
lehtësisht njerëzit se ajo ishte mbrojtësja e vërtetë e vlerave morale dhe
pasurisë shpirtërore të kombit. Se çfarë dëmesh të pariparueshme kishte
shkaktuar komunizmi në strukturën dhe substancën e familjes, kjo do të kuptohej
vetëm pasi ngrehina e amortizuar e terrorit të plandosej në tokë në fillim të
viteve 1990.
Familja Shqiptare në Tranzicion
Rrëzimi i diktaturës dhe shpallja
e pluralizmit politik në vitin 1990, nxori në pah dëmet e pandreqshme që ajo i
kishte shkaktuar familjes shqiptare. Nëse diktatura me tërësinë e mendimit,
institucioneve, metodave dhe instrumentave të saj i dha goditjen më të rëndë
familjes tradicionale shqiptare, tranzicioni që nisi me ndryshimet politike të
viteve 1990-1992 shërbeu si faza e fundit e dizintegrimit dhe shformimit vështirësisht
të kthyeshëm të saj.
Në tranzicion, familja shqiptare
vijoi të ruajë problematikën e papërcaktueshmërisë së rolit të gruas dhe zvetënimit
të fibrit moral të shoqërisë. Ndonëse papunësia e shkaktuar nga shoku ekonomik
e detyroi gruan të kthehej në pozitën e shtëpiakes, ajo ishte pothuaj e paaftë
për të kuptuar, pranuar dhe aktualizuar rolin e saj si nënë dhe edukatore e fëmijëve.
Ajo nuk ka as kultivimin moral, formimin intelektual, as disiplinën shpirtërore
të nevojshme për të rrokur kompleksitetin e misionit të edukimit të fëmijëve, përtej
plotësimit të nevojave të jetesës dhe sigurimit të mundësive për arsimim e
formim profesional.
Gjatë kësaj kohe, familjes
shqiptare iu shtuan edhe një listë e gjatë problemesh dhe kërcënimesh.
Një ushtri të divorcuarish dhe të
pamartuarish në moshë të pjekur dhe të thyer i kanë dhënë shoqërisë tipare të
thella individualiste dhe një ngjyresë të fortë vetmie e anomie. Bindja e përhapur
gjerësisht se martesa është një përgjegjësi që duhet menduar gjatë dhe që kërkon
kohë për ta pranuar, konditat e shtuara ekonomike dhe sociale për të realizuar
një martesë mesatare, si dhe forma të reja të jetës ndërgjinore jashtëmartesore
e ndesh institucionit tradicional të martesës i kanë dhënë një dorë të madhe
ndihme kësaj dukurie të re.
Ashtu siç është përvijuar më
lart, tranzicioni e gjeti familjen shqiptare me një fibër moral tërësisht të
shpërbërë. Kësisoj, imuniteti i saj ndaj çdo forme të re të degjenerimit dhe
zvetënimit, që burojnë nga sulmi konsumerist dhe nga botëkuptimi (dhe jeta) pa
Zot e modernitetit, ishte tërësisht i pamjaftueshëm për të garantuar vazhdimësinë
e shëndetshme dhe të vërtetë të saj. Mungesa e fibrit moral reflektohet në një
përhapje të gjerë të dukurive të korrupsionit dhe krimit, të mosdhënies së
drejtësisë nga sistemi gjyqësor dhe të qeverisjes klienteliste.
Familjet shqiptare të periudhës së
tranzicionit nuk janë të afta të shërbejnë si elementë bazë komunitarë dhe nxitëse
të frymës së bashkekzistimit dhe bashkëndarjes me fqinjët dhe farefisin. Solidariteti,
edhe ashtu i cunguar, i 50-viteve të diktaturës komuniste i ka lënë vendin
kaosit shoqëror dhe individualitetit. Pothuaj, nuk mund të gjesh asnjë lagje
apo komunitet në Shqipëri që të dëshmojë kujdes dhe vlerësim për pasuritë dhe të
drejtat e përbashkëta, që nga infrastruktura, mjedisi apo rendi publik. Sakaq,
janë të rralla ato komunitete që kanë ngritur institucione dhe infrastrukturë
sociale e shpirtërore të përbashkët. Shumica e objekteve të kultit janë ngritur
dhe administrohen me ndihmën e donatorëve të huaj dhe të organizatave të
financuara nga jashtë komunitetit përkatës. Mobilizuesit më të mëdhenj dhe
kryesorë të komuniteteve janë partitë politike, kurse vullnetarizmi apo
vetorganizimi shihen si tabu dhe propozime jo aq të mençura.
Familja Muslimane si Mundësi
Familja muslimane, prej shumë kohësh,
shihet si një formë arkaike e organizimit të njerëzve, veçanërisht kur asaj i
mvishen tipare rurale, e destinuar për t’iu nënshtruar modernizimit dhe tjetërsimit
të natyrës së saj. Po çfarë është familja muslimane? Si është e kompozuar ajo?
A është e mundur që ajo të rilindë si një model real i familjes shqiptare?
Familja muslimane është familje e
zgjeruar që integron vertikalisht të paktën tre breza dhe horizontalisht tre
rrathë të anëtarëve. Gjyshërit, prindërit dhe fëmijët jetojnë nën të njëjtin
‘kulm’ shtëpie, me një udhëheqje të vetme, zakonisht nga mashkulli më i moshuar
në familje, me buxhet të përbashkët dhe me veprimtari të unifikuar përgjithësisht.
Horizontalisht ajo ka në qëndër bërthamën e sipërpërmendur. Rrethi i dytë përfshin
një numër familjarësh shumë të afërt, jetojnë apo jo së bashku, të cilët kanë të
drejta të veçanta ndaj njëri-tjetrit, që lëvizin lirisht nëpër shtëpi dhe ndërmjet
të cilëve nuk është i nevojshëm hixhabi (mbulesa). Të tillë janë ungjit dhe emtet, fëmijët e njërit prej prindërve,
etj. Në rrethin e tretë bëjnë pjesë vjehrri, vjehrra, kunetërit dhe kunatat, fëmijët
e bashkëshortëve, bashkëshortët e fëmijëve dhe njerkët.
Është mjaft me interes të vihet
re përputhshmëria thuajse e plotë e familjes tradicionale shqiptare me modelin
e familjes islame. Ngjashmëria dhe përputhjet midis dy këtyre familjeve
zgjatohen edhe në mënyrën e funksionimit dhe udhëheqjes së familjes, kur dihet
se që të dyja janë familje patriarkale, me një rol më të gjerë të gruas brenda
shtëpisë dhe me përgjegjësi kryesore të burrit për të siguruar jetesën e anëtarëve
të saj. Shpehsherë, familja tradicionale sulmohet dhe gjykohet duke marrë si
shembull trajtën e deformuar të saj. Në këto raste, pozita e keqe e gruas dhe
natyra maskiliste e familjes i mvishen karakterit të saj patriarkal. Modeli
islam i familjes, pra familja e zgjeruar, nuk ka si synim të krijojë një mbretërizë
të vogël për çdo burrë të padrejtë, por të garantojë reflektimin e unitetit hyjnor
(teuhidit) që në fazën embrionale të
shoqërisë njerëzore. Realizimi me sukses i këtij synimi në këtë nivel të
organizimit shoqëror është conditia sine
qua non i aktualizimit të unitetit në shoqërinë e tërë.
Pikëtakimet e shumta të modelit të
familjes islame me atë tradicionale shqiptare, si dhe pranimi i dështimeve të së
kaluarës, mund të shërbejnë si një mundësi krejt realiste për familjen bashkëkohore
shqiptare. Përqafimi i këtij modeli përfaqëson një shans, me gjasë, të fundit për
të shpëtuar familjen shqiptare nga rrënimi dhe shpërbërja dhe shoqërinë nga
rrokullisja drejt degradimit të pakthyeshëm, apo, edhe më keq, nga rënia e lirë
në një humnerë, që për ne sot nuk është aspak një parabolë.
No comments:
Post a Comment